14 czerwca 2021 By GÓRY & ULTRA, Slider With 1607 Views

Norweski biegacz Stian Angermund bije rekord trasy podczas Olla de Nuria!

13 czerwca 2021 r. w Pirenejach w Hiszpanii odbył się pierwszy bieg z cyklu Golden Trail World Series 2021 – Olla de Nuria. Zwycięzcą i rekordzistą trasy został Norweg z teamu Salomona – Stian Angermund.

14.06.2021 r.

Pierwszy bieg z tegorocznego cyklu Golden Trail World Series odbył się w niedzielę 13 czerwca 2021 r. w Pirenejach w Hiszpanii. Katalońska Olla de Nuria zastąpiła w tym sezonie Zegamę, która została odwołana. Olla de Nuria to bieg na dystansie 21,5 km o przewyższeniu 1940 m+.

Silnie obsadzony bieg i nowe rekordy zawiesiły wysoko poprzeczkę na resztę sezonu GTWS. O bardzo wysokim poziomie otwarcia niech świadczy fakt, że dotychczasowy rekord trasy – ustanowiony przez Kiliana Jorneta (2:14;56) – pobiło aż ośmiu pierwszych zawodników, a kobiecy rekord Mirei Mioro (2:36:00) trzy pierwsze zawodniczki!

Elita biegaczy podczas Olla de Nuria

Golden Trail World Series / Olla de Nuria / Philipp-Reiter

W niedzielę o godzinie 8:50 w Vall de Nuria zgromadzili się biegacze, by wyruszyć na trudną technicznie trasę, której 70% biegnie na wysokości ponad 2700 m n.p.m.

Na linii startu stanęli: Davide Magnini (Team Salomon, Włochy), Rémi Bonnet (Team Salomon, Szwajcaria), Nadir Maguet (Team La Sportiva, Włochy), Bartłomiej Przedwojewski (Team Salomon, Polska), Stian Angermund (Team Salomon, Norwegia), Nicolas Martin (Team Hoka One One, Francja), Thibaut Baronian (Team Salomon, Francja). Każdy z nich to biegacz na najwyższym światowym poziomie, więc tak naprawdę każdy z nich na linii startu stał jako potencjalny zwycięzca. Kto wygra w tym momencie było jeszcze wielką niewiadomą.

Elita kobiet, która pojawiła się na linii startu, również zapowiadała duże emocje na trasie. Uwagę przyciągała zapewne Maude Mathys (Team Salomon, Szwajcaria) – ubiegłoroczna zwyciężczyni Golden Trail Championship na Azorach, ale obok niej stały równie utytułowane biegaczki jak: Blandine L’Hirondel (Team Hoka One One, Francja), Judith Wyder (Team Salomon, Szwajcaria), Rachel Drake (Team Nike Trail, USA), Denisa Dragomir (Team Red Bull/Merrell, Rumunia), Oihana Kortazar (Team Salomon, Hiszpania) i Mathilde Sagnes (Team Hoka One One, Francja), które też liczyły się w walce o podium.

Golden Trail World Series / Olla de Nuria / Jordi Saragossa

Biegacze wystartowali punktualnie o godzinie 9:00. I od razu zaczęło się długie, strome podejście. Na 5 km na zawodników czekało 1000 m+ w pionie, by zdobyć najwyższy szczyt na trasie Puigmal (2913 m n.p.m.). Początek wyścigu to zmagania pomiędzy trzema zawodnikami: Szwajcarem Rémim Bonnetem, Włochem Davide Magninim i Norwegiem Stianem Angermundem.

Pierwszy na szczycie zameldował się Rémi Bonnet, a 25 sekund za nim wbiegł Stian Angermund. Od tego miejsca Włoch nieco osłabł, natomiast Rémi i Stian dalej biegli razem i wydawało się, że dopiero ostatni zbieg do mety może rozstrzygnąć, kto będzie zwycięzcą tego ekscytującego pojedynku. Niestety, nagły upadek na jednym ze zbiegów pokrzyżował plany Rémiego Bonneta, a Stian mógł już samotnie biec do mety. Norweg utrzymał świetne tempo i wbiegł na metę z czasem 2:04, minutę po nim dobiegł Rémi mocno potłuczony z rozciętym ramieniem.

Rekordzista trasy Stian Angermund dla runandtravel.pl!

Stian Argemund / Golden Trail World Series / Olla de Nuria / Philipp-Reiter

———————————-

Jak bardzo tęskniłeś za zorganizowanymi zawodami i rywalizacją na trasie?
Bardzo tęskniłem za spędzaniem czasu z przyjaciółmi z naszej społeczności biegaczy górskich. Fajnie było znowu przypiąć numer startowy!

Czy jechałeś do Katalonii z myślą „Wygram to i pobiję rekord Kiliana”?
Przyjechałem tu z nadzieją, że pobiegnę na swoim najwyższym poziomie. Rekord mnie nie obchodził. Uważam, że w biegach górskich porównywanie czasów z jednego wyścigu do drugiego jest niesprawiedliwe. Warunki na trasie nigdy nie będą takie same.

Jaki to był dla Ciebie bieg?
To był naprawdę bardzo fajny bieg! Organizator był fajny, trasa była świetna, a ludzie na trasie sprawili, że my wszyscy biegacze zapamiętamy go na naprawdę długo.

W jakich biegach cyklu Golden Trail Series planujesz pobiec w tym roku?
Wystartuję w Mount Blanc Marathon, Dolomyths i Ring of Steall.

———————————-

Stian na mecie powiedział: – Czekaliśmy na to tak długo. Żeby po prostu wbiec na metę, zobaczyć kibiców, tego potrzeba mi było do szczęścia. Tak to prawda, dziś czułem się dobrze, na treningach czułem, że jestem w dobrej formie, ale do końca trudno to było ocenić bez ścigania się i rywalizacji z innymi przez tak długi czas. W każdym razie jestem naprawdę zadowolony z tego zwycięstwa.

Rémi Bonnet / Golden Trail World Series / Olla de Nuria / Jordi Saragossa

Ze startu zadowolony był również Rémi Bonnet, choć zapewne chciałby kontynuować wyrównaną walkę aż do mety. – Obydwaj świetnie sobie radziliśmy. Podchodziłem bardzo mocno aż na sam szczyt. Na grani biegliśmy razem. Stian jest demonem zbiegania, ale starałem dotrzymać mu kroku. Niestety, przed ostatnim szczytem potknąłem się i przewróciłem tak, że przez chwilę nie mogłem oddychać. Myślałem, że to koniec biegu. Jednak po około pół minuty ruszyłem dalej. Stian skorzystał z okazji, by przyspieszyć, ale ja zrobiłbym to samo – powiedział uśmiechnięty Rémi.

Davide Magnini / Golden Trail World Series / Olla de Nuria / Jordi Saragossa

Uśmiechnięty nie był jednak Davide Magnini, pomimo tego, że na mecie był trzeci – To nie był mój dzień, jestem rozczarowany. Liczyłem na lepszy wynik, ale po prostu nie miałem mocy w nogach. Całą trasę walczyłem sam ze sobą, żeby utrzymać pozycję. Zamierzam zrobić wszystko, by w kolejnych biegach poszło mi lepiej.

Kobieca rywalizacja podczas Olla de Nuria

Maude Mathys / Golden Trail World Series / Olla de Nuria / Philipp-Reiter

Kobieca rywalizacja od początku do końca potoczyła się pod dyktando Szwajcarki Maude Mathys. Maude od samego startu systematycznie zwiększała przewagę nad rywalkami. – Pierwsze podejście pokonałam bardzo szybko, by mieć przewagę na technicznych odcinkach na grani i na zbiegach, których się obawiałam. Nie wiedziałam, jaką mam przewagę i cały czas stresowałam się, że dziewczyny mnie dogonią. Podczas biegu odczuwałam też wysokość, ale gdy zobaczyłam, że mężczyźni nie biegną wcale szybciej ode mnie, to mnie uspokoiło. Maude wbiegła na metę 12 minut przed rywalkami. Ta przewaga pokazała, w jak świetnej formie jest obecnie.

W oddali za Szwajcarką odbywała się walka o kolejne miejsca na podium. Druga na mecie – dzięki ogromnemu wysiłkowi włożonemu w walkę na ostatnim szczycie i szybkiemu zbiegowi do mety – była również Szwajcarka – Judith Wyder– Dla mnie jest to wielki osobisty sukces. W powrót do biegania po urodzeniu drugiego dziecka włożyłam dużo pracy. Intensywnie trenowałam, jednak nie wiedziałam, na jakim jestem poziomie. Widzę, że obecnie Maude to inna galaktyka, a ja wiem, że będę musiała ciężko trenować, by wrócić na najwyższy poziom. Ale dziś chcę się cieszyć moim wynikiem, bo znaczy on dla mnie bardzo dużo. Trzecia na metę wbiegła Oihana Kortazar. Hiszpanka nie kryła radości, ponieważ przed startem uważała, że sukcesem dla mniej będzie zmieszczenie się w pierwszej piątce.

W pierwszym biegu GTWS dobrze pobiegli także Polacy. Zawodnicy Teamu Salomona Bartłomiej Przedwojewski zajął 10. miejsce, Krzysztof Bodurka 12. Marcin Rzeszutko zakończył zawody na 27. miejscu. Jedyna Polka – Dominika Stelmach – zajęła 15. pozycję.

Bartek Przedwojewski / Golden Trail World Series / Olla de Nuria / Philipp-Reiter

Dominika Stelmach / Golden Trail World Series / Olla de Nuria / Jordi Saragossa

Wyniki rywalizacji na trasie Olla de Nuria

Stian Argemund / Golden Trail World Series / Olla de Nuria / Jordi Saragossa

Mężczyźni

1 – STIAN ANGERMUND 02:04:16 (+100 pts)
2 – RÉMI BONNET 02:05:48 (+88 pts)
3 – DAVIDE MAGNINI 02:06:05 (+78 pts)
4 – NADIR MAGUET 02:08:27 (+72 pts)
5 – THIBAUT BARONIAN 02:08 :27 (+68 pts)

Kobiety

1 – MAUDE MATHYS 02:21:52 (+100 pts)
2 – JUDITH WYDER 02:34:24 (+ 88 pts)
3 – OIHANA KORTAZAR 02:35:35 (+ 78 pts)
4 – BLANDINE L’HIRONDEL 02:37:44 (+72 pts)
5 – ELISE PONCET 02:39:03 (+68 pts)

Kolejny bieg z cyklu GWTS Marathon du Mont-Blanc odbędzie się 4 lipca w Chamonix.